Iris de Wolff – 14 oktober 2019
Waar woningfotografie voorheen een praktische klus leek, wordt ook hier steeds meer creatieve fotografie toegepast. Woningfotografen worden steeds vooruitstrevender en gaan vaker op zoek naar vernieuwende beelden. Een mooie vooruitgang.
Een trucje
Nog steeds worden veel woningen op dezelfde wijze vastgelegd en wordt een stappenplan afgelopen. Er moet een rechte foto komen van de voorkant van de woning, twee van de hal, vijf van de woonkamer en iedere keer worden dezelfde hoeken gekozen. Gewoon lekker basic. Recht toe, recht aan. Een uurtje werk, en klaar!
Het resultaat: foto’s waarin alle woningen op elkaar lijken. De verschillen tussen de woningen zijn minimaal en er springt geen woning écht uit voor kijkers. Woningen worden veelal leeg en opgeruimd vastgelegd. Dit lijkt voordelig, omdat het ruimtelijk overkomt en men niet te veel afgeleid kan worden door interieur. Maar dit is zeker niet altijd in je voordeel. Het karakter van de woning is weggevallen, waardoor deze online, tussen andere woningen niet opvalt. Dit kan de verkoop beïnvloeden. De woning is een showroom geworden en niet en woning waar fijn geleefd kan worden. Want dat is toch de grootste waarde die men hecht aan een huis: sfeer, er een thuis van maken.
Laat de woning je route bepalen
Een woning fotograferen is geen massawerk. Stap af van het trucje en leg het karakter van een woning vast. Creëer een sfeervolle fotoserie per woning die unieke kenmerken toont. Ieder huis heeft zijn eigen verhaal, maak er gebruik van. Laat het huis je route bepalen. Loop door de woning en neem de ruimten in je op. Leer echt te kijken naar het huis. Wat maakt dit huis uniek? Welke hoeken zijn verrassend? Hoe valt het licht naar binnen? Heeft het pand historische elementen? Of juist moderne architectuur? Leg van deze elementen mooie detailshots vast of ga op zoek naar unieke hoeken, met een vernieuwende compositie. Soms kan een meubelstuk van de huidige bewoners wel worden vast gelegd, maar hier moet zeker niet te veel focus op komen te liggen. Het draait immers om het pand.
De balans
Natuurlijk moet het geen circus worden. Te veel creatieve detailshots geven geen representatief beeld van een woning. Een mix van foto’s die de ziel van woning vatten en commerciëlere verkoopfoto’s is heel belangrijk. Kijker moeten kunnen inschatten wat de ruimte is van de woning, hoe het licht binnenvalt en welke kamers een huis allemaal heeft en waarvoor deze kunnen dienen. Je wil ze een overzichtelijk beeld geven van de indeling van de woning en daarnaast de sfeer laten ervaren die deze biedt.
Minder of meer
Als woningfotograaf kom je tal van woningen tegen. Klein, groot, modern, oud, netjes of een rommeltje. Waar een historisch pand kan uitlokken om een uitgebreidere fotorapportage te, vraagt een kleiner rijtjeshuis om een representatief beeld. Soms is het nou eenmaal niet mogelijk om er veel creatiefs uit te halen. Dat is helemaal niet erg. Dan is het huis minder uniek. Ook daar zijn geïnteresseerden voor. Push het niet, als het er niet in zit.
Ook als een woning klein, rommelig is of minder mooi is ingericht is het de kunst om deze er goed uit te laten komen. Hier komt het niet aan op sfeerfoto’s, maar juist op een praktische weergave van de ruimte. Dan doe je er verstandiger aan om juist minder foto’s te maken.
Zien is geloven
Dat is onze slogan. Dus laten wij je het verschil zien.