Om een woning op de meest optimale manier aan kopers te tonen, maakt Niels Gietelink van HUUB House Visuals al jaren 3D-virtuele tours. Volgens hem vervangt deze manier uiteindelijk fotografie en 360 graden-tours.
“De realisatie van een 3D-virtuele tour bestaat uit twee stappen. Wij scannen de woning van top tot teen met de matterportcamera. De servers van Matterport maken daar het 3D-poppenhuis van, dat je kunt ronddraaien en waar je interactief doorheen kunt lopen.”
“Een camera-expert weet de juiste flow in de wandeling te brengen, op de juiste plekken te staan zodat het inscannen optimaal verloopt. De meeste makelaars besteden daarom dit hele proces uit. De kosten voor de tour in een fotografiepakket is vanaf € 75 en los vanaf € 100 per woning. Omdat zo’n scanner echt elk hoekje en gaatje ziet, moet de woning wel spic en span zijn. Niet even wat troep achter een stoel verstoppen!”
Dynamisch en realistisch
“Verwar de Matterport tour niet met een 360 graden tour. Een virtuele tour is dynamisch. Je bepaalt zelf waar je heen gaat. Waar je wilt kijken en hoe lang. Je kunt ook door alle verdiepingen heen lopen en weer terug. Je beleeft echt de ruimte, de muren, meubels en ook de lichtval. Het is heel realistisch, net als Google streetview.”
Kennismaking
“Het is een prima eerste kennismaking met de woning, of om na een bezichtiging toch nog even wat langer bij details stil te staan op de website. Omdat het zo realistisch is en interactief, kunnen potentiële kopers veel beter een beeld vormen van de beleving van de woning. Voor kijkers geeft het echt een wow-effect.”
Spin-off
“Om het geheel nog intenser te maken kan de virtuele tour met een VR-bril bekeken worden. Die bril is eveneens een mooie incentive voor de makelaar. Zet het logo erop en deel de brillen uit tijdens bezichtigingen. Kijkers, maar ook de verkoper vinden dat echt fantastisch.”
Met dank aan Vastgoed Actueel.
Tekst: Judith Bakkers
Meer van het artikel lezen? Klik hier.